Διδακτορική Έρευνα


Υποψήφια διδάκτωρ: Χαρά Πουλημένου

Συμβουλευτική επιτροπή:

  • Ευστάθιος Σελίμης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπων)
  • Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)
  • Κλεοπάτρα Διακογιώργη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας, Πανεπιστήμιο Πατρών (μέλος)

Τίτλος διατριβής:

Οι δυσροές στην ομιλία παιδιών τυπικής ανάπτυξης: Δεδομένα από ελληνόπουλα προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

Περίληψη διατριβής:

Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να διερευνήσει τις δυσροές (disfluencies) που εμφανίζονται στη ροή της ομιλίας σε μη τραυλίζοντα ελληνόφωνα παιδιά ηλικίας 3-6 ετών. Οι δυσροές έχουν μελετηθεί κυρίως σε αγγλόφωνα παιδιά με και χωρίς τραυλισμό (π.χ. Tumanova et al., 2014) και λιγότερο σε άλλες γλώσσες (βλ. ενδεικτικά Leclercq et al., 2018 για γαλλόφωνα παιδιά• Natke et al., 2006 για γερμανόφωνα παιδιά). Απουσιάζουν, μάλιστα, αντίστοιχα δεδομένα από παιδιά που αποκτούν την ελληνική, μια γλώσσα με πλούσια μορφολογία (π.χ. Ράλλη, 2005). Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι να μελετηθούν τα μοτίβα της δυσροής ως μίας από τις συνιστώσες της τυπικής γλωσσικής ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένων των επικοινωνιακών/πραγματολογικών της λειτουργιών, στο πλαίσιο συνομιλίας και αφήγησης. Μέσα από την εξέταση των δυσροών ως προς ποικίλες παραμέτρους, όπως είναι η συνολική τους συχνότητα, τα είδη δυσροής τραυλικού τύπου, δηλαδή οι περιπτώσεις εκείνες που εμφανίζονται πιο συχνά σε τραυλίζοντα άτομα, και μη τραυλικού τύπου, τα συμπλέγματα δυσροής, το μήκος (έκταση και διάρκεια) ορισμένων δυσροών τραυλικού τύπου και ο ρυθμός ομιλίας, σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, θα καταστεί δυνατόν να καταγραφεί και να ερμηνευτεί η αναπτυξιακή τους πορεία. Η δε πραγματολογική ανάλυση των δυσροών θα εισφέρει χρήσιμα δεδομένα για την επικοινωνιακή ανάπτυξη των μικρών παιδιών, θέμα το οποίο δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς ούτε στα αγγλικά (βλ. Hudson Kam & Edwards, 2008• Van Der Wege & Ragatz, 2004). Περαιτέρω, δεδομένου ότι η διάκριση μεταξύ «αθώας» (φυσιολογικής) δυσροής και τραυλισμού κατά την προσχολική ηλικία αποτελεί δύσκολο εγχείρημα για τους λογοθεραπευτές, ιδίως όταν έρχονται αντιμέτωποι με οριακές περιπτώσεις πρώιμου/αρχόμενου τραυλισμού, τα ευρήματά μας θα φανούν χρήσιμα σε κλινικούς ως βάση αναφοράς για την εν λόγω διάκριση.

Dissertation title:

Speech disfluencies in typically developing children: Evidence from preschool and early school-age Greek-speaking children

Dissertation abstract:

The present doctoral research attempts to investigate speech disfluencies in non-stuttering Greek-speaking children aged 3 to 6 years old. Disfluencies have been studied mainly in stuttering and non-stuttering English-speaking children (e.g., Tumanova et al., 2014) and less in acquirers of other languages (see, e.g., Leclercq et al., 2018 for French-speaking children; Natke et al., 2006 for German-speaking children). Corresponding data from children who acquire Greek, a morphologically rich language (e.g., Ralli, 2005), are totally absent. The goal of this research is to investigate the patterns of disfluency as a normal aspect of language development, including its possible communicative/pragmatic functions, in conversations as well as in storytelling. By examining a wide range of features of disfluencies, such as their total frequency, the types of stuttering-like disfluencies, i.e. those found to be more frequent in the speech of individuals who stutter, the types which are non-stuttered, the disfluency clusters, the length (extent and duration) of certain stuttering-like disfluencies and the speech rate, in different age groups, we will be able to record how they evolve in developmental time and provide explanations. Also, the analysis of the pragmatics of disfluencies can contribute useful data regarding young children’s communication skills, an issue that is underresearched even in English (see Hudson Kam & Edwards, 2008• Van Der Wege & Ragatz, 2004). Furthermore, given that the distinction between “innocent” (normal) disfluencies and stuttering is a difficult task on the part of speech and language therapists working with preschoolers, especially when dealing with borderline cases of early/incipient stuttering, our findings will be useful to clinicians as a reference point for this distinction.


Υποψήφιος διδάκτωρ: Γεώργιος Μακρής

Συμβουλευτική επιτροπή:

  • Ευστάθιος Σελίμης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπων)
  • Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (μέλος)
  • Άννα Πιατά, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)

Τίτλος διατριβής:

Ψυχογλωσσολογική μελέτη της ειρωνείας σε ελληνόφωνα παιδιά και εφήβους με τυπική ανάπτυξη και με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Περίληψη διατριβής:

Θα προστεθεί αργότερα.

Dissertation title:

A psycholinguistic study of irony processing in Greek-speaking children and adolescents with typical development and Autism Spectrum Disorder

Dissertation abstract:

Θα προστεθεί αργότερα.


Υποψήφια διδάκτωρ: Κωνσταντίνα Σόνια Αντωνίου

Συμβουλευτική επιτροπή:

  • Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
  • Δέσποινα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (μέλος)
  • Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής:

Διερεύνηση διαμεσολαβητικών σχέσεων γλώσσας και επιτελικών ικανοτήτων στη Θεωρία του Νου σε δίγλωσσα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: Ενδείξεις από γλωσσικές και γνωστικές παρεμβάσεις

Περίληψη διατριβής:

Η παρούσα διατριβή επιδιώκει τη διερεύνηση της σύνθετης σχέσης μεταξύ γλώσσας, Θεωρίας του Νου (ΘτΝ), Επιτελικών Λειτουργιών (ΕΛ), και διγλωσσίας σε παιδιά υψηλής λειτουργικότητας που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Η μελέτη επικεντρώνεται στο ερώτημα εάν οι ελλείψεις στην ΘτΝ στον αυτισμό οφείλονται σε συντακτικές δυσκολίες ή σε δυσκολίες των ΕΛ, λαμβάνοντας επίσης υπόψη την επίδραση της διγλωσσίας. Στην παρούσα διατριβή θα πραγματοποιηθούν γλωσσικές και γνωστικές παραμβάσεις, ενώ τα αποτελέσματα αναμένεται να αναδείξουν τους μηχανισμούς που υποκρύπτονται πίσω από τη γλωσσική και γνωστική συμπεριφορά, συμβάλλοντας στην αποδιάρθρωση της αντίληψης ότι η διγλωσσία επιδεινώνει τα κοινωνικά ελλείμματα στον αυτισμό.

Dissertation title:

Investigating the interface between language and Executive Functions in Theory of Mind among bilingual children with Autism Spectrum Disorder: Evidence from linguistic and cognitive Interventions

Dissertation abstract:

The present doctoral research aims at investigating the interface between language, Theory of Mind (ToM), Executive Functions (EFs), and bilingualism in high-functioning autistic children. Specifically, it focuses mainly on whether deficits in ToM in autism originate in syntactic or EF difficulties, also considering the impact of bilingualism. Τo this end, language and cognitive interventions are planned to be performed. The findings of the project are to shed light on the intricate mechanisms underlying linguistic and cognitive behaviors, and will clear the misconception that bilingualism exacerbates cognitive and social deficits within the autistic spectrum.


Υποψήφια διδάκτωρ: Στέλλα Λάμπρη

Συμβουλευτική επιτροπή:

  • Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
  • Θεόδωρος Μαρίνης, Καθηγητής, Τμήμα Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Κωνσταντίας, Γερμανία (μέλος)
  • Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής:

Η κατανόηση και παραγωγή μη κυριολεκτικού λόγου σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος υψηλής λειτουργικότητας

Περίληψη διατριβής:

Η έρευνα στην επεξεργασία του μη κυριολεκτικού λόγου (ΜΚΛ) έχει αναδείξει συστηματικές δυσκολίες των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στον τομέα αυτό. Ωστόσο αδιευκρίνιστες παραμένουν μέχρι σήμερα, τόσο η έκταση όσο και οι ακριβείς αιτίες των παρατηρούμενων ελλειμάτων. Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να εξετάσει για πρώτη φορά στον ελληνικό πληθυσμό την κατανόηση και παραγωγή διαφορετικών ειδών ΜΚΛ σε παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (ΑΥΛ), ελέγχοντας παράλληλα τη Θεωρία του Νου, τις γλωσσικές δεξιότητες και τις Εκτελεστικές λειτουργίες (ΕΛ) των παιδιών αυτών ως υποκείμενες ικανότητες. Τα πορίσματα της διατριβής αναμένεται να εισφέρουν στον μελλοντικό σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων ενίσχυσης των πραγματολογικών ικανοτήτων των παιδιών με ΔΑΦ.

Dissertation title:

The comprehension and production of non-literal language in children with high-functioning Autism Spectrum Disorder

Dissertation abstract:

Research on non-literal language (NLL) processing has highlighted systematic difficulties of individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD) in this domain. However, both the extent and the exact roots of the well-documented deficits remain unclear to date. The present dissertation will examine for the first time in the Greek population the comprehension and production of different types of NLL in children with high-functioning autism (HFA), controlling at the same time the Theory of Mind (ToM), language abilities, and Executive functions (EFs ) as underlying skills. The findings of this dissertation are expected to contribute to the future design of educational programs and interventions aiming at enhancing the pragmatic skills of children with ASD.


Υποψήφια διδάκτωρ: Ιωάννα Αρέστη

Συμβουλευτική επιτροπή:

  • Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
  • Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)
  • Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής:

Σε διαδικασία αλλαγής

Περίληψη διατριβής:

Θα προστεθεί αργότερα.

Dissertation title:

Θα προστεθεί αργότερα.

Dissertation abstract:

Θα προστεθεί αργότερα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο