Image

Autism, Theory of Mind and Bilingualism

Πρόγραμμα Τμήματος Λογοθεραπείας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: “Autism, Theory of Mind and Bilingualism” (AuTism) (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. 2023-2025, Επιστημονική Υπεύθυνη Προγράμματος: Μαρία Ανδρέου)

Το πρόγραμμα έχει ως στόχο τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ γλώσσας, Θεωρίας του Νου, Επιτελικών Λειτουργιών και διγλωσσίας, εξετάζοντας αυτιστικά παιδιά υψηλής λειτουργικότητας. Τα ευρήματα θα έχουν κοινωνικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των αυτιστικών παιδιών και των οικογενειών τους, καθώς θα αναδειχθούν οι μηχανισμοί στους οποίους βασίζονται οι γλωσσικές και γνωστικές συμπεριφορές τους, ενώ θα προταθούν τρόποι βελτίωσής τους μέσω παρεμβάσεων με στόχο την κατάρριψη του μύθου ότι η διγλωσσία επιδεινώνει τα ελλείμματα στον αυτισμό. Tο πρόγραμμα θα χρηματοδοτήσει επίσης την εκπόνηση δύο διδακτορικών διατριβών στο Τμήμα Λογοθεραπείας, ενισχύοντας την ερευνητική δραστηριότητα και τις ακαδημαϊκές προοπτικές νέων ερευνητριών. Το Ερευνητικό Έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της δράσης του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών)» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU (Αριθμός Έργου ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.:14942, Επιστημονική Υπεύθυνη: Μαρία Ανδρέου).

Για περισσότερες πληροφορίες περιηγηθείτε στον Ιστότοπο του Προγράμματος: https://www.autism-slt.gr/
Social Media
https://www.facebook.com/profile.php?id=61553504653914

AMALGAM: Language Phenotyping in Autism Using Machine Learning 

AMALGAM: Language Phenotyping in Autism Using Machine Learning (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. 2024-2025, Επιστημονική Υπεύθυνη: Ελένη Περιστέρη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Συνεργασία με Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μαρία Ανδρέου)

Η εξέλιξη της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας τον 21ο αιώνα και η πληθώρα πολύτιμων υπολογιστικών εργαλείων για την ποικίλη αξιοποίηση μαζικών (και όχι μόνο) γλωσσικών δεδομένων παρέχουν σήμερα σημαντικές δυνατότητες δημιουργίας και υποστήριξης θεωριών και των υποθέσεών τους για φλέγοντα γλωσσολογικά ζητήματα στο πεδίο των νευροαναπτυξιακών διαταραχών. Μια πρόκληση που άπτεται της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας είναι και ο γρίφος της ετερογένειας των γλωσσικών ικανοτήτων στον αυτισμό, και η επίδρασή του στην έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση σε αυτιστικά παιδιά. Αξιοποιώντας ένα υπάρχον, πλούσιο μεθοδολογικό οπλοστάσιο αναπαράστασης κειμενικής πληροφορίας, όπως η Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας και η Μηχανική Μάθηση, και τεχνικές αιχμής στον χώρο των νευροεπιστημών, όπως η οφθαλμοκίνηση και το εγκεφαλογράφημα, η παρούσα έρευνα είναι η πρώτη που θα διερευνήσει τους γλωσσικούς φαινότυπους λεκτικών αυτιστικών παιδιών προσχολικής ηλικίας και νευροτυπικών παιδιών αντίστοιχης ηλικίας. Η γλωσσική παραγωγή και κατανόηση των αυτιστικών παιδιών θα μετρηθεί μέσω εικονοποιημένων ιστοριών αναδιήγησης (μέθοδος εκλογής) με ταυτόχρονη καταγραφή οφθαλμοκίνησης. Υψηλής ευκρίνειας και ανάλυσης εγκεφαλογραφήματα του ίδιου πληθυσμού θα αναλυθούν μέσω σύγχρονων τεχνικών χαρτογράφησης εξατομικευμένων δικτύων νευρωνικής συνδεσιμότητας του εγκεφάλου για τον προσδιορισμό ελλειμμάτων στη συνδεσιμότητα, και τη μετέπειτα συσχέτισή τους με τους γλωσσικούς φαινότυπους των αυτιστικών παιδιών που θα προκύψουν από αλγόριθμους μηχανικής μάθησης. Τα ευρήματα που θα προκύψουν από τις μετρήσεις αναδιήγησης και γλωσσικής κατανόησης, οφθαλμοκίνησης και δικτύων εγκεφαλικής λειτουργίας θα αξιοποιηθούν στα πλαίσια ενός Ζωντανού Εργαστηρίου με τη συμμετοχή των μελών της ερευνητικής ομάδας και «εταίρων»-φορέων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για την επίτευξη των στόχων της έρευνας, με στόχο τον σχεδιασμό μιας εφαρμογής (app) μέτρησης της αφηγηματικής ικανότητας αυτιστικών (και νευροτυπικών) παιδιών προσχολικής ηλικίας. Το Ερευνητικό Έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της δράσης του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών)» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU (Αριθμός Έργου ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.:14864, Επιστημονική Υπεύθυνη: Ελένη Περιστέρη).

Για περισσότερες πληροφορίες περιηγηθείτε στον Ιστότοπο του Προγράμματος:
https://www.new.enl.auth.gr/amalgam/
 

Ερευνητικό πρωτόκολλο για τη δημιουργία ενός τεστ δυσαρθρίας 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΤΕΣΤ ΔΥΣΑΡΘΡΙΑΣ
Κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι α) να αναπτυχθεί και να επικυρωθεί ένα ελληνικό τεστ αξιολόγησης της δυσαρθρίας για ασθενείς με διάφορες νευρολογικές παθήσεις με βάση την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση ομιλίας/φωνής και β) να εξεταστεί η σχέση της δυσαρθρίας με άλλες μεταβλητές, π.χ., νευρολογικά ευρήματα.

Η μεθοδολογία της παρούσας μελέτης περιλαμβάνει την ποιοτική αξιολόγηση της ομιλίας μέσω ενός έντυπου ιστορικού, τη χορήγηση τμημάτων τεστ αξιολόγησης της δυσαρθρίας, τη μέτρηση της καταληπτότητας και τη λίστα κλινικών σημείων δυσαρθρίας με κλίμακα Likert (0-4) βασισμένη σε άλλες έρευνες. Επιπρόσθετα, θα γίνει ποσοτική ακουστική ανάλυση της ομιλίας σε δραστηριότητες όπως παρατεταμένη φώνηση, διαδοχοκίνηση και ανάγνωση κειμένου. Τέλος, θα γίνει πιθανή διαφοροποίηση ασθενών με ανίχνευση γλωσσικών δεικτών και ρυθμού ανάγνωσης.

Οι συμμετέχοντες θα είναι 200 ασθενείς με δυσαρθρία και 200 υγιείς που θα ενημερωθούν από την ερευνητική ομάδα για τη μελέτη και θα υπογράψουν έντυπο συγκατάθεσης πριν τη διεξαγωγή της. Η ομιλία κάθε συμμετέχοντα θα καταγραφεί και θα αναλυθεί σε συνηθισμένα επίπεδα συνομιλίας και έντασης. Η έρευνα έχει εγκριθεί από την Επιτροπή Ηθικής και Δεοντολογίας της Έρευνας του πανεπιστημίου Πελοποννήσου (2677/12.2.2024).

Η ανάπτυξη μίας δοκιμασίας της δυσαρθρίας σε ελληνικό πληθυσμό θα παρέχει ένα εργαλείο αξιολόγησης και θεραπείας στους λογοθεραπευτές και καλύπτει ένα μεγάλο κενό στη βιβλιογραφία.  

Χαρτογράφηση εμποδίων και διευκολυντών για την αντιμετώπιση προβλημάτων επικοινωνίας, κατάποσης και κινητικότητας σε άτομα που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας στην πρώιμη ανάπτυξη και στην προχωρημένη ηλικία.(MAPCoSMO)

Πρόγραμμα: Χαρτογράφηση εμποδίων και διευκολυντών για την αντιμετώπιση προβλημάτων επικοινωνίας, κατάποσης και κινητικότητας σε άτομα που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας στην πρώιμη ανάπτυξη και στην προχωρημένη ηλικία.(MAPCoSMO)

Επιστημονικά Υπεύθυνη: Αιμιλία Μίχου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πατρών

Συνεργαζόμενος Φορέας: Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Επιστημονικά Υπεύθυνος Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: Ευαγγελία - Αντωνία Ευστρατιάδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Το Ερευνητικό Έργο με τίτλο " Χαρτογράφηση εμποδίων και διευκολυντών για την αντιμετώπιση προβλημάτων επικοινωνίας, κατάποσης και κινητικότητας σε άτομα που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας στην πρώιμη ανάπτυξη και στην προχωρημένη ηλικία.  " υλοποιείται στο πλαίσιο της δράσης του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών)» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU (Αριθμός Έργου ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.:15301).

Για περισσότερες πληροφορίες περιηγηθείτε στον Ιστότοπο του Πανεπιστημίου Πατρών: http://logoth.upatras.gr/ereyna/

Κλινική εφαρμογή της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας σε άτομα με αφασία (CALCA)

Πρόγραμμα: Κλινική εφαρμογή της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας σε άτομα με αφασία (CALCA)

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Ηλίας Παπαθανασίου, Καθηγητής, Τμήμα Ιατρικής, Εθνικό και Πανεπιστημιακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Συνεργαζόμενος Φορέας: Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Επιστημονικά Υπεύθυνος Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: Ευαγγελία - Αντωνία Ευστρατιάδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Το Ερευνητικό Έργο με τίτλο "Κλινική εφαρμογή της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας σε άτομα με αφασία " υλοποιείται στο πλαίσιο της δράσης του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών)» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU (Αριθμός Έργου ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.:16344).

 

 

Ενημερωμένο: Ιουνίου