Image
doctoral candidates

 

Υποψήφια διδάκτωρ: Χαρά Πουλημένου

Συμβουλευτική επιτροπή:

Ευστάθιος Σελίμης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπων)
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)
Κλεοπάτρα Διακογιώργη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας, Πανεπιστήμιο Πατρών (μέλος)

Τίτλος διατριβής: Οι δυσροές στην ομιλία παιδιών τυπικής ανάπτυξης: Δεδομένα από ελληνόπουλα προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

Περίληψη διατριβής: Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να διερευνήσει τις δυσροές (disfluencies) που εμφανίζονται στη ροή της ομιλίας σε μη τραυλίζοντα ελληνόφωνα παιδιά ηλικίας 3-6 ετών. Οι δυσροές έχουν μελετηθεί κυρίως σε αγγλόφωνα παιδιά με και χωρίς τραυλισμό (π.χ. Tumanova et al., 2014) και λιγότερο σε άλλες γλώσσες (βλ. ενδεικτικά Leclercq et al., 2018 για γαλλόφωνα παιδιά• Natke et al., 2006 για γερμανόφωνα παιδιά). Απουσιάζουν, μάλιστα, αντίστοιχα δεδομένα από παιδιά που αποκτούν την ελληνική, μια γλώσσα με πλούσια μορφολογία (π.χ. Ράλλη, 2005). Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι να μελετηθούν τα μοτίβα της δυσροής ως μίας από τις συνιστώσες της τυπικής γλωσσικής ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένων των επικοινωνιακών/πραγματολογικών της λειτουργιών, στο πλαίσιο συνομιλίας και αφήγησης. Μέσα από την εξέταση των δυσροών ως προς ποικίλες παραμέτρους, όπως είναι η συνολική τους συχνότητα, τα είδη δυσροής τραυλικού τύπου, δηλαδή οι περιπτώσεις εκείνες που εμφανίζονται πιο συχνά σε τραυλίζοντα άτομα, και μη τραυλικού τύπου, τα συμπλέγματα δυσροής, το μήκος (έκταση και διάρκεια) ορισμένων δυσροών τραυλικού τύπου και ο ρυθμός ομιλίας, σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, θα καταστεί δυνατόν να καταγραφεί και να ερμηνευτεί η αναπτυξιακή τους πορεία. Η δε πραγματολογική ανάλυση των δυσροών θα εισφέρει χρήσιμα δεδομένα για την επικοινωνιακή ανάπτυξη των μικρών παιδιών, θέμα το οποίο δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς ούτε στα αγγλικά (βλ. Hudson Kam & Edwards, 2008• Van Der Wege & Ragatz, 2004). Περαιτέρω, δεδομένου ότι η διάκριση μεταξύ «αθώας» (φυσιολογικής) δυσροής και τραυλισμού κατά την προσχολική ηλικία αποτελεί δύσκολο εγχείρημα για τους λογοθεραπευτές, ιδίως όταν έρχονται αντιμέτωποι με οριακές περιπτώσεις πρώιμου/αρχόμενου τραυλισμού, τα ευρήματά μας θα φανούν χρήσιμα σε κλινικούς ως βάση αναφοράς για την εν λόγω διάκριση.

Υποψήφιος διδάκτωρ: Γεώργιος Μακρής

Συμβουλευτική επιτροπή:

Ευστάθιος Σελίμης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπων)
Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (μέλος)
Άννα Πιατά, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)

Τίτλος διατριβής: Ψυχογλωσσολογική μελέτη της ειρωνείας σε ελληνόφωνα παιδιά και εφήβους με τυπική ανάπτυξη και με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Περίληψη διατριβής: Θα προστεθεί αργότερα.

Υποψήφια διδάκτωρ: Κωνσταντίνα Σόνια Αντωνίου

Συμβουλευτική επιτροπή:

Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
Δέσποινα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (μέλος)
Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής: Διερεύνηση διαμεσολαβητικών σχέσεων γλώσσας και επιτελικών ικανοτήτων στη Θεωρία του Νου σε δίγλωσσα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: Ενδείξεις από γλωσσικές και γνωστικές παρεμβάσεις

Περίληψη διατριβής: Η παρούσα διατριβή επιδιώκει τη διερεύνηση της σύνθετης σχέσης μεταξύ γλώσσας, Θεωρίας του Νου (ΘτΝ), Επιτελικών Λειτουργιών (ΕΛ), και διγλωσσίας σε παιδιά υψηλής λειτουργικότητας που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Η μελέτη επικεντρώνεται στο ερώτημα εάν οι ελλείψεις στην ΘτΝ στον αυτισμό οφείλονται σε συντακτικές δυσκολίες ή σε δυσκολίες των ΕΛ, λαμβάνοντας επίσης υπόψη την επίδραση της διγλωσσίας. Στην παρούσα διατριβή θα πραγματοποιηθούν γλωσσικές και γνωστικές παραμβάσεις, ενώ τα αποτελέσματα αναμένεται να αναδείξουν τους μηχανισμούς που υποκρύπτονται πίσω από τη γλωσσική και γνωστική συμπεριφορά, συμβάλλοντας στην αποδιάρθρωση της αντίληψης ότι η διγλωσσία επιδεινώνει τα κοινωνικά ελλείμματα στον αυτισμό.

Υποψήφια διδάκτωρ: Στέλλα Λάμπρη

Συμβουλευτική επιτροπή:

Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
Θεόδωρος Μαρίνης, Καθηγητής, Τμήμα Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Κωνσταντίας, Γερμανία (μέλος)
Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής: Η κατανόηση και παραγωγή μη κυριολεκτικού λόγου σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος υψηλής λειτουργικότητας

Περίληψη διατριβής: Η έρευνα στην επεξεργασία του μη κυριολεκτικού λόγου (ΜΚΛ) έχει αναδείξει συστηματικές δυσκολίες των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στον τομέα αυτό. Ωστόσο αδιευκρίνιστες παραμένουν μέχρι σήμερα, τόσο η έκταση όσο και οι ακριβείς αιτίες των παρατηρούμενων ελλειμάτων. Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να εξετάσει για πρώτη φορά στον ελληνικό πληθυσμό την κατανόηση και παραγωγή διαφορετικών ειδών ΜΚΛ σε παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (ΑΥΛ), ελέγχοντας παράλληλα τη Θεωρία του Νου, τις γλωσσικές δεξιότητες και τις Εκτελεστικές λειτουργίες (ΕΛ) των παιδιών αυτών ως υποκείμενες ικανότητες. Τα πορίσματα της διατριβής αναμένεται να εισφέρουν στον μελλοντικό σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων ενίσχυσης των πραγματολογικών ικανοτήτων των παιδιών με ΔΑΦ.

Υποψήφια διδάκτωρ: Ιωάννα Αρέστη

Συμβουλευτική επιτροπή:

Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (επιβλέπουσα)
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (μέλος)
Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (μέλος)

Τίτλος διατριβής: Σε διαδικασία αλλαγής

Περίληψη διατριβής: Θα προστεθεί αργότερα.

 

Ενημερωμένο: Ιουνίου