Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μέσω του συγκεκριμένου μαθήματος οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις αλλαγές στην ικανότητα επικοινωνίας (λεκτικής και μη λεκτικής) σε άτομα τρίτης ηλικίας (ηλικιωμένους), ειδικότερα με το πώς επηρεάζονται οι δεξιότητες επικοινωνίας από προβλήματα υγείας στην τυπική διαδικασία γήρανσης, όπως είναι τα εξής: γνωστικές διαταραχές-άνοιες, κατάθλιψη, αγγειακής φύσης διαταραχές του εγκεφάλου κ.ά. Οι φοιτητές θα ενημερωθούν για διαταραχές επικοινωνίας που οφείλονται κυρίως σε νευροεκφυλιστικές διαταραχές, για το αιτιολογικό υπόβαθρό τους και τις μεθόδους φαρμακευτικής και μη φαρμακευτικής αντιμετώπισης τους. Μέσω του μαθήματος αυτού θα αποκτήσουν εφόδια που θα τους επιτρέπουν ως λογοθεραπευτές να χειρίζονται κατάλληλα γνωστικές διαταραχές επικοινωνίας σε ηλικιωμένους και να συμβάλλουν σε προγράμματα αποκατάστασής τους.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδοµένων και πληροφοριών, µε τη χρήση και των απαραίτητων νέων τεχνολογιών
- Ικανότητα λήψης αποφάσεων
- Αυτόνοµη εργασία
- Σεβασµός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισµικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελµατικής και ηθικής υπευθυνότητας
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
- Διαταραχές Επικοινωνίας στην Τρίτη Ηλικία: εισαγωγικά στοιχεία; ορισμοί
- Γνωστικές λειτουργίες και Διαταραχές Επικοινωνίας (ΔΕ): Μνήμη και ΔΕ, Γλώσσα και ΔΕ, Επιτελικές λειτουργίες και ΔΕ, Νευροαπεικονιστικά ευρήματα στις ΔΕ
- Ήπια Γνωστική Διαταραχή (ΗΓΔ), Εισαγωγικά στοιχεία, Επιπολασμός, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Νευροψυχολογικές λειτουργίες, Γλωσσική λειτουργία , ΔΕ Μετάπτωση σε Άνοια
- Νόσος Alzheimer’s (NA);Εισαγωγικά στοιχεία, Επιπολασμός, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΑ, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Νευροψυχολογικές λειτουργίες στην NA στα διάφορα στάδια, Γλωσσική λειτουργία στην NA στα διάφορα στάδια,
- Σύνδρομο Down (DS) και Άνοια; Εισαγωγικά στοιχεία, Κλινικά χαρακτηριστικά, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΑ στο DS, Διάγνωση της Άνοιας σε άτομα με DS, Nευροψυχολογικές και γλωσσικές λειτουργίες σε άτομα με DS, Μελέτες Γνωστικών Διαταραχών Επικοινωνίας
- Αγγειακή Άνοια (AA); Εισαγωγικά στοιχεία, Νευροπαθολογία, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη AA, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Nευροψυχολογικές και γλωσσικές λειτουργίες, Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας
- Νόσο Πάρκινσον (ΝΠ); Εισαγωγικά στοιχεία, Νευροπαθολογία, Παρκινσονισμός και ΝΠ, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΠ, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Nευροψυχολογικές και γλωσσικές λειτουργίες, Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας
- Μετωποκροταφική Άνοια (ΜΚΑ) ; Εισαγωγικά στοιχεία, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Συμπεριφορικός υπότυπος ΜΚΑ (Behavioral Variant Frontotemporal Dementia- BVFTD); Γλωσσικός υπότυπος ΜΚΑ (Language PresentationofFTD: PrimaryProgressiveAphasia), Διαφορική Διάγνωση υπότυπων
- Αξιολόγηση των Γνωστικών Διαταραχών Επικοινωνίας στην Άνοια και ΗΓΔ ; Arizona Battery for Communication Disorders of Dementia (ABCD) ; Functional Linguistic Communication Inventory (FLCI) for Moderatelyand Severely Demented Individuals; Σύντομες Δοκιμασίες Διάκρισης
- Θεραπευτική παρέμβαση στις Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας στην Άνοια και ΗΓΔ; Γνωστική Αποκατάσταση στην Άνοια και ΗΓΔ, Συμβολή του νοητικού και εγκεφαλικού αποθέματος στην Γνωστική Αποκατάσταση
- Διαταραχές Επικοινωνίας στην Τρίτη Ηλικία: εισαγωγικά στοιχεία; ορισμοί
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής προσωπική μελέτη 46
Προετοιμασία συμμετοχής στις γραπτές εξετάσεις 40
Σύνολο μαθήματος 125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική και για τους φοιτητές Erasmus εφόσον υπάρχουν στην αγγλική.
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει: Ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ανάπτυξης Επίλυση προβλήματος
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)
- Βιβλίο [94644855]: Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας στην Ηπια Γνωστική Εξασθένηση και Ανοια-Ορισμός, Διάγνωση και Κλινική Διαχείριση, Bayles kathryn, McCullough Kimberly, Tomoeda Cheryl https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:94644855/0
- Βιβλίο [41245]: Γηριατρική, N. CONI, C. NICHOLL, S. WEBSTER , K.J. WILSON https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:41245/0
Συμπληρωματική βιβλιογραφία
- BAYLES, K., MCCULLOUGH, K., TOMOEDA, C.K (2020), (EDS) 3RD EDITION. COGNITIVE- COMMUNICATION DISORDERS OF MCI AND DEMENTIA: DEFINITION, ASSESSMENT, AND CLINICAL MANAGEMENT (ΜΕΤΆΦΡΑΣΗ Χ. ΛΆΦΗ; ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗΣ Λ.,ΝΑΣΙΟΣ Γ., ΚΑΣΤΕΛΛΑΚΗΣ Α) ΑΘΗΝΑ. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ(ΥΠΟ ΕΚΔΟΣΗ 2020)
- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, RHEA PAUL
- ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (ΕΠΙΤΟΜΟ-ΧΑΡΤΟΔΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ) KOLB BRYAN, WHISHAW Q. IAN. Εκδότης: ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Π. Χ. ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
-
Journal of Communication Disorders
-
Journal of Gerontology and Geriatrics
-
European Geriatrics
-
American Journal of Gerontology and Geriatrics
-
Geriatric Neurology
Ηλεκτρονικά βιβλία και άρθρα.
- https://www.aafp.org/fpm/2006/0900/p73.html
- Alexander, K., Banerjee, S.C., Manna, R. et al. Addressing communication challenges in older patients with cancer and geriatric syndromes: a communication skills training module for health care providers. Eur Geriatr Med 10, 319–326 (2019). https://doi.org/10.1007/s41999-018-00157-x
- Βιβλίο [94644855]: Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας στην Ηπια Γνωστική Εξασθένηση και Ανοια-Ορισμός, Διάγνωση και Κλινική Διαχείριση, Bayles kathryn, McCullough Kimberly, Tomoeda Cheryl https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:94644855/0
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS