Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μέσω του συγκεκριμένου μαθήματος οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις αλλαγές στην ικανότητα επικοινωνίας (λεκτικής και μη λεκτικής) σε άτομα τρίτης ηλικίας (ηλικιωμένους), ειδικότερα με το πώς επηρεάζονται οι δεξιότητες επικοινωνίας από προβλήματα υγείας στην τυπική διαδικασία γήρανσης, όπως είναι τα εξής: γνωστικές διαταραχές-άνοιες, κατάθλιψη, αγγειακής φύσης διαταραχές του εγκεφάλου κ.ά. Οι φοιτητές θα ενημερωθούν για διαταραχές επικοινωνίας που οφείλονται κυρίως σε νευροεκφυλιστικές διαταραχές, για το αιτιολογικό υπόβαθρό τους και τις μεθόδους φαρμακευτικής και μη φαρμακευτικής αντιμετώπισης τους. Μέσω του μαθήματος αυτού θα αποκτήσουν εφόδια που θα τους επιτρέπουν ως λογοθεραπευτές να χειρίζονται κατάλληλα γνωστικές διαταραχές επικοινωνίας σε ηλικιωμένους και να συμβάλλουν σε προγράμματα αποκατάστασής τους.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδοµένων και πληροφοριών, µε τη χρήση και των απαραίτητων νέων τεχνολογιών
- Ικανότητα λήψης αποφάσεων
- Αυτόνοµη εργασία
- Σεβασµός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισµικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελµατικής και ηθικής υπευθυνότητας
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες:
- Διαταραχές Επικοινωνίας στην Τρίτη Ηλικία: εισαγωγικά στοιχεία; ορισμοί
- Γνωστικές λειτουργίες και Διαταραχές Επικοινωνίας (ΔΕ): Μνήμη και ΔΕ, Γλώσσα και ΔΕ, Επιτελικές λειτουργίες και ΔΕ, Νευροαπεικονιστικά ευρήματα στις ΔΕ
- Ήπια Γνωστική Διαταραχή (ΗΓΔ), Εισαγωγικά στοιχεία, Επιπολασμός, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά
- Νόσος Alzheimer’s (NA);Εισαγωγικά στοιχεία, Επιπολασμός, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΑ, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Νευροψυχολογικές λειτουργίες στην NA στα διάφορα στάδια, Γλωσσική λειτουργία στην NA στα διάφορα στάδια
- Σύνδρομο Down (DS) και Άνοια; Εισαγωγικά στοιχεία, Κλινικά χαρακτηριστικά,
- Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΑ στο DS, Διάγνωση της Άνοιας σε άτομα με DS
- Αγγειακή Άνοια (AA); Εισαγωγικά στοιχεία, Νευροπαθολογία, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη AA, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Nευροψυχολογικές και γλωσσικές λειτουργίες , Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας
- Κρανιοεγκεφαλική Κάκωση και Άνοια: Εισαγωγικά στοιχεία, Κλινικά χαρακτηριστικά
- Νόσο Πάρκινσον (ΝΠ); Εισαγωγικά στοιχεία, Νευροπαθολογία, Παρκινσονισμός και ΝΠ, Παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη ΝΠ, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Nευροψυχολογικές και γλωσσικές λειτουργίες, Γνωστικές Διαταραχές Επικοινωνίας
- Μετωποκροταφική Άνοια (ΜΚΑ) ; Εισαγωγικά στοιχεία, Διαγνωστικά κριτήρια, Κλινικά Χαρακτηριστικά, Συμπεριφορικός υπότυπος, Διαφορική Διάγνωση υπότυπων
- Αξιολόγηση των Γνωστικών Διαταραχών Επικοινωνίας στην Άνοια και ΗΓΔ: Κλίμακες και δοκιμασίες αξιολόγησης
- Γνωστική-Γλωσσική νευροαποκατάσταση: ο ρόλος της τηλεαποκατάστασης
- Θεραπεία: Άμεσες κ Έμμεσες Παρεμβάσεις για τα Άτομα με Ήπια Γνωστική Εξασθένηση και Άνοια
- Προγραμματισμός Φροντίδας ασθενών με Άνοια
- Εξοικείωση με το θεραπευτικό πρόγραμμα γνωστικής εξάσκησης: REHACOM
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής προσωπική μελέτη 44
Προετοιμασία συμμετοχής στις γραπτές εξετάσεις 38
Πρόοδος και Τελική Εξέταση 4
Σύνολο μαθήματος 125 ώρες (5 ΕCTS)
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική και για τους φοιτητές Erasmus εφόσον υπάρχουν στην αγγλική.
-
Γραπτή τελική εξέταση (40%) που θα περιλαμβάνει: Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, συμπλήρωση κενών και ανάλυση κλινικού περιστατικού.
-
Ατομική υποχρεωτική εργασία με χορήγηση αξιολογικών εργαλείων (που έχουν αναλυθεί στις δια ζώσης διαλέξεις) σε πραγματικό περιστατικό, έκδοση αποτελεσμάτων, ερμηνεία αυτών και λογοθεραπευτική έκθεση (30%)
- Πρόοδος στα μέσα του εξαμήνου (30%)
-
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)
- Bayles, K., McCullough, K., & Tomoeda, C. K. (Επιμ). (2020). Cognitive-communication disorders of MCI and dementia: Definition, assessment, and clinical management. Plural Publishing. Code of Eudox [94644855]
- Coni, N., C. Nicholl, C., Webster, S., & Wilson, K.J. (Επιμ). (2006). Γηριατρική. Parisianou. Code of Eudox [41245].
Συμπληρωματική βιβλιογραφία
- Tweed, T., van Eijden, Y., Tegels, J., Brenkman, H., Ruurda, J., van Hillegersberg, R., ... & Stoot, J. (2019). Safety and efficacy of early oral feeding for enhanced recovery following gastrectomy for gastric cancer: A systematic review. Surgical oncology, 28, 88-95.
- Printza, A., Triaridis, S., Kalaitzi, M., Nikolaidis, I., Bakirtzis, C., Constantinidis, J., & Grigoriadis, N. (2019). Dysphagia prevalence, attitudes, and related quality of life in patients with multiple sclerosis. Dysphagia, 1-8.
- Burton, R. L., & O'Connell, M. E. (2018). Telehealth Rehabilitation for Cognitive Impairment: Randomized Controlled Feasibility Trial. JMIR research protocols, 7(2), e43. https://doi.org/10.2196/resprot.9420
- Cacciante, L., Kiper, P., Garzon, M., Baldan, F., Federico, S., Turolla, A., & Agostini, M. (2021a). Telerehabilitation for people with aphasia: A systematic review and metaanalysis. Journal of communication disorders, 92, 106111. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2021.106111
- Jelcic, N., Agostini, M., Meneghello, F., Bussè, C., Parise, S., Galano, A., Tonin, P., Dam, M., & Cagnin, A. (2014). Feasibility and efficacy of cognitive telerehabilitation in early Alzheimer's disease: a pilot study. Clinical interventions in aging, 9, 1605–1611. https://doi.org/10.2147/CIA.S68145
- Nousia, A., Martzoukou, M., Siokas, V., Aretouli, E., Aloizou, A. M., Folia, V., ... & Dardiotis, E. (2021). Beneficial effect of computer-based multidomain cognitive training in patients with mild cognitive impairment. Applied Neuropsychology: Adult, 28(6), 717726.
- Nousia, A., Siokas, V., Aretouli, E., Messinis, L., Aloizou, A. M., Martzoukou, M., ... & Dardiotis, E. (2018). Beneficial effect of multidomain cognitive training on the neuropsychological performance of patients with early-stage Alzheimer’s disease.Neural plasticity
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

