Εισαγωγή στη Λογοθεραπεία

Κωδικός μαθήματος
1101
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν τον σκοπό και το εύρος του επαγγέλματος της  λογοθεραπείας
  • Να ορίζουν, περιγράφουν και ταξινομούν τις διαταραχές επικοινωνίας
  • Να γνωρίζουν τον ρόλο του λογοθεραπευτή στις ως άνω διαταραχές αλλά και σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας
  • Να κατανοούν τον ρόλο του λογοθεραπευτή στην αξιολόγηση και στην παρέμβαση
  • Να κατανοούν και να περιγράφουν τις γενικές θεωρητικές προσεγγίσεις παρέμβασης στην επιστήμη της λογοθεραπείας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη γενικών ικανοτήτων, όπως:
  •   Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •   Αυτόνομη εργασία
  •   Ομαδική εργασία 
  •   Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  •   Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στην επιστήμη της λογοθεραπείας και στις διαταραχές λόγου, ομιλίας και κατάποσης. Το μάθημα εστιάζεται στα συστήματα ταξινόμησης των διαταραχών, καθώς και στις βασικές αρχές αξιολόγησης και παρέμβασης στη λογοθεραπεία.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες:

1. Εισαγωγή – περιεχόμενο και στόχοι μαθήματος
H επιστήμης της λογοθεραπείας: ιστορικά στοιχεία
Επαγγελματική αποκατάσταση και προοπτικές
Πρόληψη, διάγνωση, πρόγνωση, θεραπεία, αποκατάσταση
2. Ορισμοί: υγεία, νόσος, αρρώστια, ασθένεια, ποιότητα ζωής
Το βιοϊατρικό και το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο της υγείας
Η έννοια της αναπηρίας
3. Επικοινωνία, γλώσσα και ομιλία
Η αλυσίδα της ομιλίας
Συστήματα που συμμετέχουν στην ομιλία: αναπνοή, φώνηση, αντήχηση, άρθρωση,
προσωδία
4. Λόγος/γλώσσα: μορφή, περιεχόμενο και χρήση
Κατανόηση και έκφραση (πρόσληψη και παραγωγή)
Προφορικός και γραπτός λόγος
Ανάγνωση και γραφή
5. Βασικά στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας των δομών και των συστημάτων που
συμμετέχουν στην ακοή και την ομιλία
6. Συστήματα ταξινόμηση των διαταραχών
Διεθνής Ταξινόμηση Νοσημάτων (ICD)
Εργαλείο ταξινόμησης και διάγνωσης της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (DSMV) 
Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, της Αναπηρίας και της Υγείας (ICF) του
Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας
7. Αναπτυξιακές διαταραχές: ταξινόμηση, παραδείγματα
8. Επίκτητες διαταραχές επικοινωνίας: ταξινόμηση, παραδείγματα
9. Αξιολόγηση: βασικές αρχές αξιολόγησης
Λογοθεραπευτική αξιολόγηση: τι περιλαμβάνει
10. Εργαλεία αξιολόγησης: είδη εργαλείων και παραδείγματα συγκεκριμένων
εργαλείων/δοκιμασιών αξιολόγησης
11. Παρέμβαση: βασικές αρχές παρέμβασης και είδη παρεμβάσεων
12. Σχεδιασμός παρέμβασης: κλινική συλλογιστική, επιλογή παρέμβασης και στοχοθεσία
Πρακτική βασισμένη σε ενδείξεις (τεκμηριωμένη πρακτική)
13. Ανακεφαλαίωση

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

50

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

36

Σύνολο μαθήματος

125 ώρες (5 ΕCTS)

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας

  • Anderson, N. Β., & Shames, G. H. (2011). Εισαγωγή στις διαταραχές επικοινωνίας (επιμ. Ν. Τρίμμης & Ν. Ζιάβρα, Επιμ.). Λευκωσία: Broken Hill.
  • Plante, E. M., & Beeson, P. M. (2011). Η ανθρώπινη επικοινωνία και οι διαταραχές της (3η έκδ.) (επιμ. Η. Παπαθανασίου & Λ. Μανωλόπουλος). Αθήνα: Παρισιάνου.
  • Roth, F. P., & Worthington, C. K. (2016). Εγχειρίδιο λογοθεραπείας (επιμ. Ν. Τρίμμης, Ν. Ζιάβρα, & Μ. Νησιώτη). Λευκωσία: BrokenHill.
  • Γερμπανά, Ειρ. (2013). Επικοινωνιακές διαταραχές στα παιδιά. Αθήνα: Παρισιάνου.
  • Owens, R. E. (2017). Γλωσσικές διαταραχές: Μια πρακτική προσέγγιση στην αξιολόγηση και την παρέμβαση (επιμ. Ευ. Ι. Τόκη). Πάτρα: Γκότσης.

Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης

  • Brosseau-Lapré L., &Rvachew S. (2018). Introduction to Speech Sound Disorders. San Diego: Plural.
  • Shipley, K. G., & McAfee, J. G. (2016). Assessment in Speech-Language Pathology. Boston: Cengage Learning
  • Crystal, D., & Varley, R. (1998). Introduction to language pathology. London: Whurr.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SLT138