Κλινική Ψυχολογία και Συμβουλευτική

Κωδικός μαθήματος
3102
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το παρόν μάθημα παρέχει μια εισαγωγή στις βασικές αρχές, έννοιες και αντικείμενο της Κλινικής Ψυχολογίας σχετικά με την εκτίμηση, πρόληψη και θεραπεία των ψυχικών διαταραχών ενηλίκων, παιδιών και εφήβων. Περαιτέρω, αναλύεται η αναγκαιότητα απόκτησης γνώσεων Κλινικής Ψυχοπαθολογίας και Συμβουλευτικής από τον μελλοντικό επαγγελματία λογοθεραπευτή. Γίνεται ανασκόπηση των παραδοσιακών και των σύγχρονων σχολών σκέψης στην κατανόηση και αντιμετώπιση των ψυχοπαθολογικών εκδηλώσεων και της αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Παρουσιάζονται τα σύγχρονα νοσογραφικά συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών, με έμφαση στις αρχές και τα κριτήρια του 
DSM-5. Συγχρόνως, επιδιώκεται η κριτική ανάπτυξη ζητημάτων αναφορικά με τον προσδιορισμό και τις μεθόδους διαγνωστικής εκτίμησης, αξιολόγησης και θεραπευτικής παρέμβασης στις κοινές και τις σοβαρές ψυχικές διαταραχές. Συζητούνται, επίσης, θέματα ηθικής και δεοντολογίας σχετικά με την έρευνα, την διάγνωση, και τη θεραπεία των ψυχικών παθήσεων. Παρουσιάζονται διεξοδικά η κλινική εικόνα, η επιδημιολογία, η πρόγνωση και οι παράγοντες κινδύνου για την εκδήλωση εκάστης ψυχοπαθολογικής οντότητας, όπως επίσης και οι προστατευτικοί παράγοντες ανάσχεσής της. Ειδικότερα, γίνεται αναφορά στα αιτιοπαθογενετικά μοντέλα κατανόησης του σχηματισμού της ψυχοπαθολογίας στο πλαίσιο ψυχολογικών, κοινωνικών και νευροβιολογικών θεωριών. Ειδική μνεία γίνεται για τις επιπτώσεις των ψυχικών διαταραχών στην ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα του ατόμου αλλά και στις επιπτώσεις του στίγματος και του αυτοστιγματισμού στην ψυχική υγεία, ως επακόλουθα της ψυχιατρικής διάγνωσης. Παρουσιάζονται οι διαφορετικές θεραπευτικές προσεγγίσεις και ο συνδυασμός ψυχοθεραπευτικών, ψυχοκοινωνικών και ψυχοφαρμακολογικών παρεμβάσεων.  Τέλος, γίνεται αναφορά στις τεχνικές συμβουλευτικής προσέγγισης των ασθενών και των οικογενειών τους από την πλευρά του λογοθεραπευτή. 

Με το πέρας του μαθήματος αναμένεται οι φοιτήτριες/ες να:

  • έχουν εξοικειωθεί με τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της ψυχοπαθολογίας και τα κύρια διαγνωστικά συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών, όπως, επίσης, με τις μεθόδους και τεχνικές ψυχολογικής αξιολόγησης των ψυχικών δυσκολιών
  • έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις σχετικά με τα διαφορετικά μοντέλα κατανόησης της αιτιοπαθογένειας των ψυχικών διαταραχών
  • μπορούν να περιγράψουν τα διαγνωστικά χαρακτηριστικά των διάφορων ψυχικών διαταραχών όπως εκδηλώνονται σε παιδικούς, εφηβικούς και ενήλικους πληθυσμούς
  • γνωρίζουν τις επικρατέστερες, τεκμηριωμένες επιστημονικά μεθόδους που εφαρμόζονται  για τη έρευνα, την επιδημιολογία, την διάγνωση, την πρόληψη και την θεραπεία των διαφόρων ψυχικών παθήσεων
  • έχουν αποκτήσει βασικές θεωρητικές γνώσεις γύρω από θέματα ψυχολογικής παρέμβασης και συμβουλευτικής σε άτομα με ψυχικές δυσκολίες και τις οικογένειές τους
  • έχουν εμπεδώσει βασικά ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας κατά την άσκηση του κλινικού επαγγέλματος σχετικά με την έρευνα, την διάγνωση, την αξιολόγηση και την θεραπεία ατόμων με ψυχικές δυσκολίες
  • έχουν ευαισθητοποιηθεί για την σημασία της ενσυναίσθησης και του γνήσιου σεβασμού προς το θεραπευόμενο άτομο με δυσκολίες στην επικοινωνία, με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων προσέγγισης των ψυχολογικών δυσκολιών,  ανάπτυξης θεραπευτικής συμμαχίας και διενέργειας παραπομπής σε επαγγελματία ψυχικής υγείας για το θεραπευόμενο άτομο και την οικογένειά του, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, µε τη χρήση και των απαραίτητων νέων τεχνολογιών
  • Ικανότητα λήψης αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισµικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
  • Ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  1. Βασικές αρχές, έννοιες και ορολογία στην Κλινική Ψυχολογία και Ψυχοπαθολογία- Η χρησιμότητα απόκτησης γνώσεων Κλινικής Ψυχοπαθολογίας και Συμβουλευτικής από τις/τους λογοθεραπεύτριες /τες
  2. Παραδοσιακές σχολές σκέψης και σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην Κλινική Ψυχολογία και Ψυχοπαθολογία
  3. Αρχές και κριτήρια ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών σύμφωνα με το DSM-5: αιτιοπαθογένεια, διάγνωση, διαφοροδιάγνωση και θεραπευτικός σχεδιασμός. Ψυχολογική αξιολόγηση: Κλινική συνέντευξη, ερωτηματολόγια, δοκιμασίες προσωπικότητας και νοημοσύνης
  4. Αγχώδεις διαταραχές
  5. Ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές
  6. Διαταραχές συνδεόμενες με τραύμα και στρεσογόνους παράγοντες
  7. Σωματόμορφες διαταραχές
  8. Διαταραχές της Διάθεσης - Αυτοκτονικότητα
  9. Φάσμα σχιζοφρένειας και άλλες ψυχωτικές διαταραχές
  10. Διαταραχές Προσωπικότητας
  11. Διαταραχές Διαγωγής και Ελέγχου των παρορμήσεων
  12. Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές
  13. Νευρογνωστικές διαταραχές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Παραδόσεις Μαθήματος

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

36

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

50

Σύνολο μαθήματος

125 ώρες (5 ΕCTS)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
  • Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής), ερωτήσεις τύπου σωστό/λάθος και ερωτήσεις ή/ και θέματα συμπλήρωσης κενών.
  • Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
  • Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)

  1. Hooley, J. M., Butcher, J. N., Nock, M. K., & Mineka, S. M. (2020). Ψυχοπαθολογία (Μ. Γεωργιάδη, Α. Καλαϊτζάκη, Β. Κανελλοπούλου, Αικ. Κούτρα, & Β. Σιαφάκα, Επιστ. επιμ.). Utopia.                  ΕΥΔΟΞΟΣ: [86200233]
  2. Kring, A., & Johnson, S. (2023). Ψυχοπαθολογία: Η επιστήμη και η αντιμετώπιση των ψυχολογικών διαταραχών (Π. Ρούσση, Ε. Αυδή, & Α. Καλαϊτζάκη, Επιστ. επιμ.). Gutenberg. ΕΥΔΟΞΟΣ: [122089900]
  3. Χριστοπούλου, Α. (2020). Εισαγωγή στην ψυχοπαθολογία του ενήλικα. ΜΟΤΙΒΟ. ΕΥΔΟΞΟΣ:[94692455]
  4. Ουλής, Π. (2009). Εγχειρίδιο κλινικής ψυχοπαθολογίας. Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις. ΕΥΔΟΞΟΣ: [40164]

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Psychopathology and Clinical Science
  • Clinical Psychology Review
  • Journal of Clinical Psychology
  • Journal of Child Psychology and Psychiatry
  • Journal of Abnormal Child Psychology
  • Journal of Counseling Psychology
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SLT109