Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
Προαπαιτούμενα μαθήματα: Εισαγωγή στη Λογοθεραπεία (Α εξ.), Γλωσσική Ανάπτυξη (Β εξ.)
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να διερευνούν γλωσσικά προβλήματα που χρήζουν παρέμβασης στην παιδική ηλικία
- Να ανατρέχουν στην κλινική βιβλιογραφία για διάγνωση και παρέμβαση γλωσσικών διαταραχών σε παιδιά
- Να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την πραγματοποίηση γλωσσικής αξιολόγησης και θεραπείας παιδιών ακολουθώντας γνωστές θεωρίες
- Να συνεκτιμούν τα σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα σε μεθόδους παρέμβασης στην παιδική ηλικία
- Να παρουσιάζουν σε έκθεση αναφοράς τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και της παρέμβασης σε γλωσσικές διαταραχές στην παιδική ηλικία
- Να διερευνούν γλωσσικά προβλήματα που χρήζουν παρέμβασης στην παιδική ηλικία
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Το μάθημα παρουσιάζει τις θεωρίες και τα ερευνητικά δεδομένα στα οποία βασίζεται η αιτιολογία, η λογοθεραπευτική αξιολόγηση και η παρέμβαση σε παιδιά με αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές. Έμφαση δίνεται σε προβλήματα/δυσκολίες που καλύπτουν όροι όπως «αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή» και «ειδικές δυσκολίες στην ομιλία και τη γλώσσα».
Το μάθημα καλύπτει την εξής θεματολογία εστιασμένη στην παιδική ηλικία:
-
Τυπική Ανάπτυξη του Λόγου: Επισκόπηση
-
Νήπια και παιδιά προσχολικής ηλικίας με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
-
Παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες
-
Έφηβοι με Γλωσσική Διαταραχή
-
Σύνδρομα και παιδιά με νοητικές αναπηρίες
-
Λόγος και παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού
-
Λόγος και παιδιά με Διαταραχές Ακοής
-
Παιδιά με επίκτητες Διαταραχές Λόγου
-
Λόγος και παιδιά με πολιτισμικές ποικιλομορφίες
-
Λόγος και Επαυξητική Επικοινωνία
-
Αξιολόγηση/Εργαλεία αξιολόγησης
-
Ζητήματα Παρέμβασης στον Λόγο
-
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εκπόνηση εργασίας 30
Αυτοτελής προσωπική
μελέτη16
Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις40
Σύνολο μαθήματος 125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
- Γραπτή εργασία. Βαρύτητα: 20%
- Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής). Βαρύτητα: 80%
- Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.
- Γραπτή εργασία. Βαρύτητα: 20%
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)
- Owens, R. (2016). Γλωσσικές διαταραχές: Μια πρακτική προσέγγιση στην αξιολόγηση και την παρέμβαση. Πάτρα: Γκότσης.
- Reed, V. (2021). Εισαγωγή στις Γλωσσικές Διαταραχές των Παιδιών. Εκδόσεις: Κωνσταντάρας.
- Σαρρής, Δ. (επιστ. επιμ.). (2020). Μαθησιακές δυσκολίες-Αναπτυξιακές διαταραχές. Αθήνα: Πεδίο.
Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης
- Βογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Στ. (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
- Harley, T. (2008). Η ψυχολογία της γλώσσας. Ρ. Πήτα (μτφρ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press
- Κωνσταντίνου, Μ. & Κοσμίδου Μ. (Επιμ.) (2011) Νευροψυχολογία των Μαθησιακών Δυσκολιών. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου
- McLeod S., & Baker, E. (2017). Children's speech: An evidence-based approach to assessment and intervention. Boston: Pearson.
- Νικολόπουλος, Δ. (Επιμ.). (2016). Γλωσσική ανάπτυξη και διαταραχές. Αθήνα: Τόπος.
- Norbury, C. F., Tomblin, B. J., Bishop D. V.M., Ράλλη,Α., Παληκαρά, Ο. (2013). Κατανοώντας τις αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.
- Ράλλη, Α., & Παληκαρά, Ο. (2017). Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή στα παιδιά και τους εφήβους: Θέματα οριοθέτησης, αξιολόγησης και παρέμβασης. Αθήνα: Gutenberg.
- Σταυρακάκη, Στ. (2019). Νευροαναπτυξιακές διαταραχές: Η περίπτωση της αναπτυξιακής γλωσσικής διαταραχής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
- Weismer, G., & Brown, D. (2019). Introduction to communication sciences and disorders: The scientific basis of clinical practice. San Diego: Plural.
- Owens, R. (2016). Γλωσσικές διαταραχές: Μια πρακτική προσέγγιση στην αξιολόγηση και την παρέμβαση. Πάτρα: Γκότσης.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS