Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία είναι ο τομέας της ψυχολογίας που μελετά τις δομές της ανάπτυξης, της τροποποίησης και της σταθερότητας στη συμπεριφορά του ανθρώπου καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Στόχος του μαθήματος αυτού θα είναι αρχικά η παρουσίαση και απόκτηση ειδικών γνώσεων που αφορούν τη γνωστική/νοητική και κοινωνικό/συναισθηματική ανάπτυξη στη βρεφική και παιδική ηλικία και εφηβεία. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν θέματα που άπτονται του πεδίου της αναπτυξιακής νευροψυχολογίας και οι επιπτώσεις που επιφέρουν διάφορες νοσολογικές οντότητες και σύνδρομα στην νοητική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να έχουν:
- προσδιορίσει και κατανοήσει τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες κάθε επιπέδου ανάπτυξης (γνωστική, συναισθηματική κ.λπ.) από τη βρεφική ηλικία μέχρι την εφηβεία
- κατανοήσει ζητήματα μεθοδολογίας και έρευνας της αναπτυξιακής ψυχολογίας και αναπτυξιακής νευροψυχολογίας
-
κατανοήσει τις επιδράσεις και επιπτώσεις που επιφέρουν διάφορες νοσολογικές οντότητες και σύνδρομα στην νοητική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού.
- προσδιορίσει και κατανοήσει τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες κάθε επιπέδου ανάπτυξης (γνωστική, συναισθηματική κ.λπ.) από τη βρεφική ηλικία μέχρι την εφηβεία
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Στο επίπεδο των γενικών ικανοτήτων επιδιώκεται οι φοιτητές να μάθουν να αναζητούν, αναλύουν και συνθέτουν δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, να λαμβάνουν αποφάσεις, να εργάζονται αυτόνομα και μικροομαδικά, μελετώντας διεπιστημονικά και ξενόγλωσσα κείμενα συναφή με την αναπτυξιακή ψυχολογία
- Να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες
- Να προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη
- Στο επίπεδο των γενικών ικανοτήτων επιδιώκεται οι φοιτητές να μάθουν να αναζητούν, αναλύουν και συνθέτουν δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 διδακτικές ενότητες:
- Εισαγωγικά στοιχεία για τη μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης
- Γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη στη βρεφική ηλικία
- Γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη και ανάπτυξη της προσωπικότητας στην παιδική ηλικία
- Γνωστική,συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη και ανάπτυξη της προσωπικότητας στην εφηβεία
- Παιδιά με χαμηλό βάρος γέννησης: Επιπτώσεις στις γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη
- Γενετικά σύνδρομα σχετιζόμενα με νοητική ανεπάρκεια/νοητική καθυστέρηση και οι επιπτώσεις τους στις γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού
- Διαταραχές φάσματος του εκτιθέμενου σε αλκοόλη εμβρύου και οι επιπτώσεις τους στη γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη
- Σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο και οι επιπτώσεις του στη γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού
- Περιγεννητικό εγκεφαλικό επεισόδιο και οι επιπτώσεις του στη γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη
- Γλωσσικά και γνωστικά ελλείμματα στο αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και στους όγκους εγκεφάλου στην παιδική ηλικία
- Νευροεκφυλιστικές διαταραχές στα παιδιά: η περίπτωση της σκλήρυνσης κατά πλάκας και οι επιπτώσεις της στη γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού
- Οι ιδιαιτερότητες της εκτίμησης των νοητικών και συμπεριφορικών λειτουργιών σε παιδιά
- Ενδεικτικά ψυχολογικά και νευροψυχολογικά εργαλεία για την αξιολόγηση παιδιών
- Εισαγωγικά στοιχεία για τη μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής προσωπική
μελέτη46
Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις40
Σύνολο μαθήματος 125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής).
Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας
-
Βιβλίο [86055484]: Αναπτυξιακή ψυχολογία: Η προσέγγιση της δια βίου ανάπτυξης, Berk Laura E. (Συγγρ.) - Μανιαδάκη Αικατερίνη, Παπασταθόπουλος Ευστάθιος (Επιμ.)
-
Βιβλίο [122074613]: Η ανάπτυξη των παιδιών, Lightfoot C.-Cole M.-Cole S.R (Γεν.επιστ.επιμ. Μπαμπλέκου Ζωή) https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:122074613/0
-
Βιβλίο [13255870]: ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΙΔΟΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, ΜΕΣΣΗΝΗΣ,ΜΑΛΕΓΙΑΝΝΑΚΗ,ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
-
Βιβλίο [86057171]: Αναπτυξιακή ψυχολογία, Feldman Robert, Μπεζεβέγκης Ηλίας (Γενική επιστ. επιμ.)
-
Βιβλίο [102074531]: Νευροψυχολογία των γενετικών συνδρόμων, Μαλεγιαννάκη Χρυσή-Αμαρυλλίς, Κοσμίδου Μαρία Ελένη
-
Βιβλίο [77110542]: Εγκέφαλος, μάθηση και ειδική αγωγή, Βλάχος Μ. Φίλιππος επιστ. επιμ
-
Βιβλίο [102076635] Κατανοώντας την ανάπτυξη του ανθρώπου, Craig G., Dunn W. https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:102076635/0
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
-
DevelopmentalPsychology
-
ChildDevelopment
-
DevelopmentalNeuropsychology
Ηλεκτρονικά βιβλία και άρθρα
- Developmental assessment of children, January 2013, BMJ (online) 346(jan15 2):e8687 DOI: 10.1136/bmj.e8687
- Christopher L.Grote, Alissa M. Butts & Doug Bodin (2016) Education, training and practice of clinical neuropsychologists in the United States of America, The Clinical Neuropsychologist, 30:8, 1356-1370, DOI: 10.1080/13854046.2016.1213885 To link to this article: https://doi.org/10.1080/13854046.2016.1213885
-
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS