Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Το μάθημα έχει τους παρακάτω στόχους:
- να μπορούν οι φοιτητές να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν τις φυσιολογικές διαταραχές ροής και τα συμπτώματα του τραυλισμού
- να κατανοήσουν και να μπορούν να περιγράψουν τις θεωρίες που έχουν προταθεί για την ερμηνεία του τραυλισμού και τα ερευνητικά δεδομένα που έχουν διαμορφώσει την τρέχουσα αντίληψή μας για τον τραυλισμό
- να γνωρίζουν και να μπορούν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία και μεθόδους για την αξιολόγηση του τραυλισμού
- να γνωρίζουν και να μπορούν να περιγράψουν τις θεραπευτικές μεθόδους που εφαρμόζονται στον τραυλισμό
- να μπορούν να επιλέξουν ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο θεραπευτικό πρόγραμμα και να σχεδιάσουν ένα θεραπευτικό πλάνο για ένα άτομο με διαταραχή ροή
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη γενικών ικανοτήτων, όπως:
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος:
Το μάθημα εξετάζει τις διαταραχές ροής της ομιλίας με έμφαση στον τραυλισμό. Παρουσιάζονται τα διαγνωστικά κριτήρια, τα πρωτογενή και δευτερογενή συμπτώματα, καθώς και οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του τραυλισμού. Αναλύονται οι πολυπαραγοντικά αίτια του τραυλισμού, ενώ εξετάζονται και τα επικρατέστερα θεωρητικά μοντέλα ερμηνείας
Το μάθημα καλύπτει τις παρακάτω θεματικές ενότητες:
-
Εισαγωγή
Ορισμοί: ροή, ρυθμός, ευφράδεια, διαταραχές ροής, εξελικτικός τραυλισμός
Επιδημιολογικά στοιχεία τραυλισμού: επίπτωση και επιπολασμός
-
Διαγνωστικά κριτήρια τραυλισμού
Συμπτώματα τραυλισμού: κύρια συμπτώματα – δευτερογενή συμπτώματα
Επιπτώσεις/συνέπειες τραυλισμού: συναισθηματικές, ψυχολογικές, κοινωνικές, μαθησιακές, επαγγελματικές
Εξέλιξη τραυλισμού
Παράγοντες κινδύνου επίμονου τραυλισμού
-
Η πολυπαραγοντική φύση του τραυλισμού: ερευνητικά δεδομένα σχετικά με τη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου, γενετικούς, γλωσσικούς και πολιτισμικούς παράγοντες
-
Θεωρητικά μοντέλα τραυλισμού (π.χ. το μοντέλο «ικανοτήτων και απαιτήσεων», η υπόθεση της «συγκαλυμμένης διόρθωσης», το μοντέλο της δια-ημισφαιρικής παρεμβολής, πολυπαραγοντικά μοντέλα, κ.α.)
-
Ανίχνευση και αξιολόγηση: διαδικασίες και εργαλεία
Λήψη ιστορικού
Εξειδίκευση ανάλογα με την ηλικία: παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, έφηβοι, ενήλικες
-
Αξιολόγηση συμπτωμάτων τραυλισμού
Συχνότητα εμφάνισης των συμπτωμάτων του τραυλισμού
Αξιολόγηση βαρύτητας
Ερμηνεία αποτελεσμάτων
Δείγματα ομιλίας
-
Σφαιρική αξιολόγηση
Διαφοροδιάγνωση
Πρόγνωση
Γραπτές αναφορές
-
Θεραπευτικές προσεγγίσεις: τεχνικές μορφοποίησης της ροής και τεχνικές τροποποίησης του τραυλισμού
Τεχνικές ομιλίας
Θεραπευτικοί στόχοι
Δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της θεραπείας στον Τραυλισμό: προσχολική ηλικία, σχολική ηλικία, εφηβεία και ενήλικη ζωή
-
Αντιμετώπιση στην προσχολική ηλικία
Συγκεκριμένα ερευνητικά τεκμηριωμένα προγράμματα: η μέθοδος RESTART-DMC, το πρόγραμμα Lidcombe, η θεραπεία αλληλεπίδρασης παιδιού-γονιού Palin, κ.α.)
Ο ρόλος των γονέων και της οικογένειας
-
Αντιμετώπιση στην σχολική ηλικία
Συγκεκριμένα ερευνητικά τεκμηριωμένα προγράμματα
Συνεργασία με γονείς και δασκάλους
-
Αντιμετώπιση στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή
Συγκεκριμένα ερευνητικά τεκμηριωμένα προγράμματα, π.χ. η πολυπαραγοντική εξατομικευμένη θεραπεία για τον τραυλισμό
Άλλες θεραπείες (π.χ. Γνωσιακή Συμπεριφορική θεραπεία)
Νευροδιαφορετικότητα και τραυλισμός
-
Άλλες διαταραχές ροής: τραυλισμός με έναρξη στην ενήλικη ζωή, τραυλισμός νευρογενούς αιτιολογίας, τραυλισμός ψυχογενούς αιτιολογίας, σύνδρομο διακοπτόμενης ταχυλαλίας/βατταρισμός Μελέτες περίπτωσης
-
Ανακεφαλαίωση
Στο μάθημα περιλαμβάνονται ασκήσεις όπως:
- Διαμόρφωση ενημερωτικού φυλλαδίου για γονείς
- Μετρήσεις συχνότητας συμπτωμάτων τραυλισμού
- Διαμόρφωση ενημερωτικού φυλλαδίου που να απευθύνεται σε δασκάλους σχετικά με την υποστήριξη ενός μαθητή που τραυλίζει στο σχολείο
- Σύγκριση συγκεκριμένων θεραπευτικών προγραμμάτων
- Ανάλυση και επίδειξη συγκεκριμένων τεχνικών ομιλίας
-
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Ασκήσεις πράξης 13
Αυτοτελής προσωπική μελέτη 50
Προετοιμασία συμμετοχής στη γραπτή εξέταση 36
Σύνολο μαθήματος 125 ώρες (5 ΕCTS)
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας
- Guitar, Β. (2014). Τραυλισμός: μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη φύση και τη θεραπεία του. Εκδόσεις Κωνσταντάρας.
- Frauer, C., Ochsenkuhn, C., & Thiel, M. (2021). Τραυλισμός σε παιδιά και εφήβους. Συστατικά στοιχεία μιας πολυδιάστατης θεραπείας. Εκδόσεις Ρόδων.
- Κάκουρος, Ε., και Μανιαδάκη, Κ. (2006). Τραυλισμός: Η φύση και η αντιμετώπισή του στα παιδιά και στους εφήβους. Αθήνα: Τυπωθήτω/Δαρδανός
- Yairi, E., & Seery, C.,Η. (2021). Τραυλισμός: Θεμελιώδεις αρχές και κλινική άσκηση. Πασχαλίδης.
Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης
- Laiho, A., Elovaara, H., Kaisamatti, K., Luhtalampi, K., Talaskivi, L., Pohja, S., ... & Vuorio, E. (2022). Stuttering interventions for children, adolescents, and adults: a systematic review as a part of clinical guidelines. Journal of Communication Disorders, 99, 106242.
- Downes, M., Kefalianos, E., Reilly, S., & Morgan, A. T. (2020). A systematic review of interventions for adults who stutter. Journal of Fluency Disorders, 64, 105766.
- Brignell, A., Krahe, M., Downes, M., Kefalianos, E., Reilly, S., & Morgan, A. (2021). Interventions for children and adolescents who stutter: A systematic review, meta-analysis, and evidence map. Journal of Fluency Disorders, 70, 105843.
- Sugathan, N., & Maruthy, S. (2021). Predictive factors for persistence and recovery of stuttering in children: A systematic review. International Journal of Speech-Language Pathology, 23(4), 359-371.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Fluency Disorders: http://www.sciencedirect.com/science/journal/0094730X
- Journal of Speech, Language, and Hearing Research: http://pubs.asha.org/journal/jslhr
- Journal of Communication Disorders: https://www.journals.elsevier.com/journal-of-communication-disorders
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS