Κλινική Νευροψυχολογία

Κωδικός μαθήματος
4103
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το παρόν μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στις βασικές αρχές και το αντικείμενο της Κλινικής Νευροψυχολογίας. Εστιάζεται κυρίως στη σχέση μεταξύ εγκεφάλου και συμπεριφοράς τόσο στην φυσιολογική όσο και στην παθολογική εγκεφαλική λειτουργία. Παρουσιάζεται η φυσιολογική οργάνωση, δομή και λειτουργίες του εγκεφάλου με έμφαση στις ανώτερες νοητικές λειτουργίες. Επιπλέον, γίνεται ανασκόπηση στις βασικές αρχές, τις μεθόδους και τις δοκιμασίες νευροψυχολογικής αξιολόγησης των εγκεφαλικών λειτουργιών με παράλληλη επίδειξη ευρέως χρησιμοποιούμενων νευροψυχολογικών εργαλείων. Καταδεικνύεται η συνεισφορά της νευροψυχολογικής εκτίμησης στην διάγνωση, διαφοροδιαγνωστική αποσαφήνιση, θεραπεία και αποκατάσταση εγκεφαλικών παθήσεων που περιλαμβάνουν νοητική δυσλειτουργία. Γίνεται αναφορά στις κύριες νευρολογικές και ψυχιατρικές παθήσεις που παρουσιάζουν νευροψυχολογικές διαταραχές, με διεξοδική περιγραφή του νευροψυχολογικού προφίλ των ασθενών. Ειδική μνεία γίνεται στις βασικές αρχές και τις μεθόδους νευροψυχολογικής αποκατάστασης των ανώτερων νοητικών λειτουργιών και των γλωσσικών διαταραχών στις διαφορετικές κλινικές πληθυσμιακές ομάδες.

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες αναμένεται:

  • να έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις σχετικά με την οργάνωση, τη δομή και τις λειτουργίες του ανθρώπινου εγκεφάλου
  • να έχουν εξοικειωθεί με τις επικρατέστερες νευροψυχολογικές μεθόδους και  δοκιμασίες εκτίμησης των νευροψυχολογικών διαταραχών
  • να έχουν κατανοήσει τη φύση των νευροψυχολογικών διαταραχών που διδάχθηκαν και τις επιδράσεις τους στη νόηση, την συμπεριφορά, την προσωπικότητα και την ψυχοκοινωνική, ακαδημαϊκή και εργασιακή λειτουργικότητα του ατόμου
  • να μπορούν να εκτιμήσουν συγκριτικά την καταλληλότητα και αποτελεσματικότητα διαφόρων μεθόδων νευροψυχολογικής αποκατάστασης στο πλαίσιο των διαφορετικών διαταραχών
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδοµένων και πληροφοριών, µε τη χρήση και των απαραίτητων νέων τεχνολογιών
  • Ικανότητα λήψης αποφάσεων
  • Αυτόνοµη εργασία
  • Σεβασµός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισµικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελµατικής και ηθικής υπευθυνότητας
  • Ευαισθησίας σε θέµατα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  • Οργάνωση του ανθρώπινου εγκεφάλου, συμπεριφορά και νοητικές λειτουργίες
  • Οι λοβοί του του εγκεφάλου: Βασικές Λειτουργίες και Διαταραχές
  • Μέθοδοι αξιολόγησης των εγκεφαλικών λειτουργιών με έμφαση στις νοητικές λειτουργίες
  • Βασικές αρχές στην Κλινική Νευροψυχολογική Εκτίμηση. Εκτίμηση της Γενικής Νοητικής Ικανότητας και των Λειτουργιών του Λόγου
  • Βασικές μέθοδοι και δοκιμασίες εκτίμησης της Μνήμης/ Μάθησης,  της Προσοχής και της Ταχύτητας Νοητικής Επεξεργασίας Πληροφοριών
  • Βασικές μέθοδοι και δοκιμασίες εκτίμησης των Οπτικοχωρικών Ικανοτήτων και των Επιτελικών λειτουργιών
  • Νευροψυχολογικές λειτουργίες και αξιολόγηση στην Άνοια, την Πολλαπλή Σκλήρυνση και τα Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια
  • Νευροψυχολογικές λειτουργίες και αξιολόγηση στη Επιληψία, το Εγκεφαλικό Τραύμα και τους Εγκεφαλικούς Όγκους
  • Νευροψυχολογικές λειτουργίες και αξιολόγηση στον Αυτισμό και τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
  • Νευροψυχολογικές λειτουργίες και αξιολόγηση στις Ψυχώσεις
  • Βασικές αρχές της νευροψυχολογικής αποκατάστασης. Νευροψυχολογική αποκατάσταση της Προσοχής, της Μνήμης/Μάθησης και των  Επιτελικών Λειτουργιών
  • Νευροψυχολογική αποκατάσταση της Αφασίας, της Απραξίας και της Αγνωσίας. Αποκατάσταση Γλωσσικών Διαταραχών
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

50

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

36

Σύνολο μαθήματος

125 ώρες (5 ΕCTS)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
  • Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής), ερωτήσεις τύπου σωστό/λάθος και ερωτήσεις ή/ και θέματα συμπλήρωσης κενών.
  • Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)

  1. Kolb, B., & Whishaw, I. (2018). Βασικές αρχές νευροψυχολογίας του ανθρώπου (Σ. Γιακουμάκη & Α. Καστελλάκης, Επιμ.). Gutenberg. ΕΥΔΟΞΟΣ: [77111679]
  2. Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (2012). Νευροψυχολογική εκτίμηση. Γκότσης ΕΥΔΟΞΟΣ: [22714869]
  3. Wilson, B., Winegardner, J., Heugten, C., & Ownsworth, T. (2023). Νευροψυχολογική αποκατάσταση (Λ. Μεσσήνης & Π. Πατρικέλης, Επιμ.). Gutenberg. ΕΥΔΟΞΟΣ: [122079141]
  4. Brown, G. G., King, T. Z., Haaland, K. Y., & Crosson, B. (2024). Εγχειρίδιο Νευροψυχολογίας της Αμερικανικής Εταιρείας Ψυχολογίας – APA: Νευροσυμπεριφορικές διαταραχές και παθήσεις: Σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα (Λ. Μεσσήνης, Μ. Κοσμίδου, Π. Πατρικέλης, & Α. Καστελλάκης, Επιμ.). Gutenberg. ΕΥΔΟΞΟΣ: [133039571]

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Archives of Clinical Neuropsychology
  • The Clinical Neuropsychologist
  • Neuropsychology (APA) Neuropsychologia
  • Behavioral Neurology
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2141