Μαθήματα Επιλογής
Επιλογής
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Με την ολοκλήρωσή του οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν και να περιγράφουν τα Δικαιώματα του Παιδιού στη βάση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού
- Να αντιλαμβάνονται τα Δικαιώματα του Παιδιού ως αναφαίρετα και αλληλοεξαρτώμενα
- Να κατανοούν και να περιγράφουν τις Θεμελιώσεις Αρχές της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού και την αλληλεξάρτησή τους.
- Να συνδέουν την οπτική των Δικαιωμάτων του Παιδιού με τα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα του Προγράμματος Σπουδών τους.
- Να συνηγορούν ως προς την ανάληψη της αναλογούσας ευθύνης εκ μέρους των αρμόδιων κρατικών φορέων, οργανισμών (συμπεριλαμβανομένων των σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των φορέων ψυχοκοινωνικής υποστήριξης), αλλά και επαγγελματιών για την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού γενικά αλλά και των παιδιών με αναπηρίες ειδικότερα.
- Να κατανοούν και να μπορούν να εφαρμόσουν στην μελλοντική τους επαγγελματική διαδρομή τις προβλέψεις ειδικά του άρθρου 23 της ΔΣΔΠ για τα Παιδιά με Αναπηρίες.
- Να συλλέγουν δεδομένα και τεκμηρίωση για την κατάσταση των παιδιών γενικά αλλά και των παιδιών με αναπηρίες.
- Να εντοπίζουν περιπτώσεις παραβίασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού, καθώς και να σχεδιάζουν και να αναλαμβάνουν δράση για την προάσπισή τους καθώς και των παιδιών με αναπηρίες.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων.
- Προαγωγή της ελεύθερης, κριτικής, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Ερευνητική σκέψη, παρατήρηση και κριτική ανάλυση δεδομένων
- Λήψη αποφάσεων και ανάληψη ευθύνης και δράσης
- Ομαδική εργασία και συνεργασία
- Διαμεσολάβηση και διαπραγμάτευση
- Ενσυναίσθηση και κριτική συνειδητοποίηση των προσωπικών πεποιθήσεων και νοητικών σχημάτων
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος:
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές / τις φοιτήτριες στις Βασικές Έννοιες των Δικαιωμάτων του Παιδιού, όπως περιγράφονται στην Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Στο πλαίσιο αυτό θα εξοικειωθούν με βασικά ορόσημα της ιστορικής εξέλιξης της έννοιας της παιδικής ηλικίας και των δικαιωμάτων του παιδιού, και το πώς επηρέασαν τόσο τις αντιλήψεις όσο και τις κοινωνικές πρακτικές και τις πολιτικές που αναφέρονται στο παιδί. Θα αναλυθεί η μετάβαση από την αντιμετώπιση του παιδιού ως αντικείμενου προστασίας σε υποκείμενο δικαιωμάτων και η έννοια της αυτονομίας του παιδιού. |
Θα αναλυθούν οι προβλέψεις της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού και η διασύνδεση των διαφορετικών άρθρων της με τις Θεμελιώδεις-Κατευθυντήριες Αρχές της.
Θα αναλυθεί, ειδικότερα, η διασύνδεση των Θεμελιωδών-Κατευθυντηρίων Αρχών της ΔΣΔΠ με το περιεχόμενο και τις προβλέψεις του άρθρου 23 που αναφέρεται στα Παιδιά με Αναπηρία, και θα εξεταστούν μέτρα εφαρμογής και περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων των Παιδιών με Αναπηρία.Το μάθημα αναπτύσσεται στις παρακάτω θεματικές ενότητες:
- Η έννοια των δικαιωμάτων του παιδιού και η σχετική με αυτά συζήτηση
- Τα δικαιώματα του παιδιού και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
- Ιστορική εξέλιξη των οπτικών για την παιδική ηλικία και τα δικαιώματα του παιδιού
- Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
- Οι Θεμελιώδεις – Κατευθυντήριες Αρχές της Διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού (ΔΣΔΠ)
- Η αλληλεξάρτηση των διαφορετικών Άρθρων και προβλέψεων της ΔΣΔΠ και η σύνδεσή τους με τις Θεμελιώδεις-Κατευθυντήριες Αρχές της ΔΣΔΠ.
- Αρμοδιότητες και λογοδοσία για την εφαρμογή της ΔΣΔΠ με εστίαση στο βέλτιστο συμφέρον του παιδιού: Κράτος, δημόσιοι φορείς, επαγγελματίες και τα παιδιά ως φορείς δικαιωμάτων.
- Η ΔΣΔΠ στην ελληνική πραγματικότητα: επικύρωση και προκλήσεις εφαρμογής
- Οι καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
- Τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία. Προβλέψεις, εφαρμογή, προκλήσεις.
- Οι καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία στην Ελλάδα.
- Έρευνα και τεκμηρίωση για την εφαρμογή του άρθρου 23.
- Τα Κέντρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού στα ελληνικά ΑΕΙ και ο σχεδιασμός παρεμβάσεων για την προάσπιση των Δικαιωμάτων του Παιδιού
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Αξιολόγηση περιστατικών στην τάξη ή σε άλλες δομές
ή δομές – εργασία σε ομάδες, καταιγισμός ιδεών, παιχνίδια ρόλων, αντιπαραθετική συζήτηση
20
Αυτοτελής προσωπική
μελέτη50
Προετοιμασία συμμετοχής στις γραπτές εξετάσεις 10
Ατομική ή Ομαδική Εργασία 25
Σύνολο μαθήματος 125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Τελική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (40% του συνολικού βαθμού. Η εξέταση θα περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης που θα αφορούν τα δικαιώματα του παιδιού ή ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής). Δύο ομαδικές ή ατομικές εργασίες με αντικείμενο περιπτώσεις που αφορούν καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού (60% του συνολικού βαθμού, 30% η καθεμία)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας
- Φασούλης, Β. (2016). Τα Δικαιώματα του Παιδιού. Ιστορική Διάσταση, Σύγχρονη Εξέλιξη και η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Εκδόσεις Παπαζήση.
- Unicef. (1989). Convention for the child rights. https://www.unicef.org/child-rights-convention
- Council of Europe. (2022, December). Council of Europe publishes guidance on how to better protect children against sexual exploitation and abuse in crisis and emergency situations. https://www.coe.int/en/web/children/-/council-of-europe-publishes-guidance-on-how-to-better-protect-children-against-sexual-exploitation-and-abuse-in-crisis-and-emergency-situations-1?redirect=%2Fen%2Fweb%2Fchildren%2Fthe-united-nations-convention-on-the-rights-of-the-child
- Council of Europe. Children with disabilities. https://www.coe.int/en/web/children/children-with-disabilities
- Council of Europe. Persons with disabilities. https://www.coe.int/en/web/commissioner/thematic-work/persons-with-disabilities
- Council of the European Union. (2011). Council conclusions on early detection and treatment of communication disorders in children, including the use of e-Health tools and innovative solutions. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/lsa/1…;
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- The International Journal of Children's Rights
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-