Ειδική Αγωγή: Θεωρία και Πράξη

Κωδικός μαθήματος
2106
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις βασικές αρχές και έννοιες της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και ενταξιακής εκπαίδευσης (Επίπεδα 1 & 2: Γνώση & Κατανόηση).
  • Να εντοπίζουν, να κατανοούν και να περιγράφουν τα επίπεδα μαθησιακής ετοιμότητας των παιδιών και τα κύρια χαρακτηριστικά των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών (ΕΕΑ) (Επίπεδα 1 & 2: Γνώση & Κατανόηση).
  • Να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία της παρατήρησης με στόχο την ερμηνεία χαρακτηριστικών και αδυναμιών των ατόμων με ΕΕΑ (Επίπεδα 2, 3, 4 & 5: Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση).
  • Να αξιοποιούν τα αποτέλεσμα της άτυπης παιδαγωγικής αξιολόγησης με στόχο τον σχεδιασμό στοχευμένου ατομικού, δομημένου και ενταξιακού προγράμματος ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με βάση τη μεθοδολογία της παρέμβασης (Επίπεδα 2, 3, 4 & 5: Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση).
  • Να συνεργαστούν με άλλους φοιτητές για την εκπόνηση μιας μικρής σε έκταση εργασίας σχετικής με τα θέματα που πραγματεύεται το μάθημα.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Στο επίπεδο των γενικών ικανοτήτων επιδιώκεται μέσα από το μάθημα οι φοιτητές να μάθουν να αναζητούν, να αναλύουν και να συνθέτουν δεδομένα και πληροφορίες (με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών).
  • Να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, να λαμβάνουν αποφάσεις, να εργάζονται αυτόνομα και μικροομαδικά, μελετώντας διεπιστημονικά και ξενόγλωσσα κείμενα συναφή με την ΕΑΕ και την πρώιμη παρέμβαση.
  • Να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες για τα παιδιά με ΕΕΑ, σχεδιάζοντας λογοθεραπευτικές παρεμβάσεις με σεβασμό στη διαφορετικότητα, στην πολυπολιτισμικότητα και στο φυσικό περιβάλλον.
  • Να αποκτήσουν την ικανότητα κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα διαφορετικότητας και ετεροτήτων.
  • Να μάθουν να ασκούνται στην κριτική και αυτοκριτική με ορισμένες αυτοπαρατηρήσεις, προάγοντας ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη.
  • Να μάθουν να μπορούν να αντιμετωπίζουν το ιδιαίτερα στρεσογόνο εκπαιδευτικό και οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών με διαγνωσμένες ειδικές ανάγκες.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  1. Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή (Εννοιολογική θεώρηση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης – Παιδαγωγική της ένταξης).
  2. Πρώιμη-Έγκαιρη Παρέμβαση και Νευροαναπτυξιακές Περιοχές Μαθησιακής Ετοιμότητας.
  3. Εισαγωγή στις Μαθησιακές Δυσκολίες.
  4. Εισαγωγή στη Νοητική Αναπηρία.
  5. Εισαγωγή στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος.
  6. Εισαγωγή στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα.
  7. Εισαγωγή στις Διαταραχές της Ομιλίας και Λόγου.
  8. Εισαγωγή στις Αισθητηριακές Αναπηρίες.
  9. Εισαγωγή στις Συναισθηματικές Διαταραχές και Προβλήματα Συμπεριφοράς.
  10. Εισαγωγή σε άλλες μορφές ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (Σωματικές και πολλαπλές αναπηρίες - Χρόνιες παθήσεις, Χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά).
  11. Μεθοδολογία Παρατήρησης [Άτυπη Παιδαγωγική Αξιολόγηση των επιπέδων των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (ΕΕΑ)].
  12. Μεθοδολογία Διαφοροποιημένης Παρέμβασης (Σχεδιασμός Ατομικού, Δομημένου Ενταξιακού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης μαθητών με ΕΕΑ)
  13. Οικογένεια και παιδί με ΕΕΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφία

39

Άσκηση Πεδίου

20

Εκπόνηση μελέτης (project)

20

Εκπαιδευτικές επισκέψεις

2

Συγγραφή εργασίας

20

Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων

21

Τελική εξέταση

3

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει (80%):

  • Σύντομες απαντήσεις σε ερωτήσεις
  • Ανάπτυξη δοκιμίου με ορισμένα ερωτήματα

Γραπτή Μικροομαδική Ερευνητική Εργασία που περιλαμβάνει (20%):

  • Γραπτή εργασία παραδοτέα στο τέλος του εξαμήνου
  • Δημιουργία διαφοροποιημένου παιδαγωγικού υλικού
  • Παρουσίαση εργασίας (power point)

Τα κριτήρια εξέτασης ορίζονται με σαφήνεια και ανακοινώνονται στους φοιτητές τόσο στο πλαίσιο του μαθήματος όσο και με σχετικές αναρτήσεις στην πλατφόρμα του e-class.

Η εξέταση θα προσφέρεται στα ελληνικά

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα

  • Δροσινού-Κορέα, Μ. (2017). Ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Η "δια" της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Πάτρα: Opportuna.
  • Heward, W. L. (2011). Παιδιά με ειδικές ανάγκες (επιστ. επι. Α. Δαβάζογλου & Κ. Κόκκινος). Αθήνα: Τόπος.
  • Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (2011), Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
  • Smith Deutsch D. & Chowdhuri Tyler M. (2019). Eισαγωγή στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης

 

  •  American Psychiatric Association. (2013). Intellectual disabilities.  Στο Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM V) (5η εκδ., 33-41). Washington: American Psychiatric Publishing.
  •  Δροσινού Μ.(2020). Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης. Πάτρα: Opportuna.
  • Elliott, S. N., Kratochwill, T. R., Cook, J. L., & Travers, J. F. (2008). Εκπαιδευτική ψυχολογία. Αποτελεσματική διδασκαλία, αποτελεσματική μάθηση. (Α. Λεονταρή, Ε. Συγκολλίτου, Επιμ., Μ. Σόλμαν, & Φ. Καλύβα, Μεταφρ.) Αθήνα: Gutenberg.
  • Ζώνιου-Σιδέρη, Α.(2011). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους. Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση της ένταξης. Αθήνα: Πεδίο.
  • Hodapp, R. M. (2005). Αναπτυξιακές θεωρίες καιαναπηρία. Νοητική καθυστέρηση, αισθητηριακές διαταραχές και κινητική αναπηρία. (Α. Ζώνιου - Σιδέρη, Η. Σπανδάγου, Επιμ., & Μ. Δεληγιάννη, Μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Kορνηλάκη Α., Κυπριωτάκη Μ. & Μανωλίτσης Γ. (2010). Πρώιμη Παρέμβαση. Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Πεδίο.
  •  Tomlinson, C. A. (2010). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών. (Χ. Θεοφιλίδης, & Δ. Μαρτίδου-Φορσιέ, Μεταφρ.). Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Υπ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και Βιβλιοτετράδια για το μαθητή: α) Προφορικός λόγος, β) Ψυχοκινητικότητα, γ)Νοητικές Ικανότητες, δ)Συναισθηματική Οργάνωση (Δ’ εκδ.). (Μ. Δροσινού, Επιμ.). Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.).
  • Χρηστάκης, Κ.(2006). Η εκπαίδευση των παιδιών μεδυσκολίες. Εισαγωγή στην ειδική αγωγή (Τόμ. 1&2). Αθήνα: Ατραπός.
  • Χρηστάκης, Κ. (2013). Προγράμματα και στρατηγικές διδασκαλίας για άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης. Αθήνα: Διάδραση.
  • Επιστημονικά άρθρα από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία αναρτημένα στο eclass.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2639/